آخرین بروزرسانی پنچشنبه 1403/02/13

چگونه جراح شویم؟

 جراح متخصص کسی است که در یک زمینه خاص پزشکی مانند قلب، مغز و اعصاب یا یک رشته پزشکی خاص دیگر تمرکز کند. همه پزشکان متخصص به سال ها تحصیل و آموزش در مناطق انتخابی خود می پردازند. اما قبل از این که بخواهید رشته جراحی را دنبال کنید، مراحل مقدماتی وجود دارد که باید طی کنید.

شما باید دوره پزشکی عمومی را طی کنید، به عنوان یک پزشک لازم است که یک مدرک پزشک عمومی داشته باشید و آن را پیش زمینه تخصص مورد نظر خود قرار دهید که مدت زمان آن نیز بستگی به محل تحصیل شما دارد.

کسب چندین سال تجربه در دنیای واقعی به عنوان یک پزشک عمومی، قبل از ورود به یک شاخه یا تخصص خاص پزشکی بسیار مفید است.

برای گرفتن تخصص، شما باید به عنوان یک داوطلب برای رشته پزشکی مورد نظر خود آماده شوید و در صورت قبولی وارد تخصص مورد نظر شوید ک مدت زمان آن بستگی به محل تحصیل شما بین ۵ تا ۸ سال طول می کشد و بعد از کسب موفقیت در تمام مراحل، شما می توانید در رشته جراحی شروع به کار کنید.


ویژگی های یک جراح موفق

در رشته جراحی، جراحان موفق دارای ویژگی ها و چشم اندازهای خاصی هستند گرچه مهم ترین ویژگی آن ها علاقه و سرسختی است زیرا جراحان باید به مدت ۱۰ سال یا بیشتر آموزش های سخت ببینند، علاوه بر آن داوطلبان باید توانایی بدنی بالا و قدرت حل مسائل در شرایط سخت و دشوار را داشته باشند، همچنین توانایی مدیریت بحران در شرایط اضطراری نیز بسیار اهمیت دارد.

 احترام به بدن و زندگی انسان ها

اولین چیزی که در رشته جراحی مهم است کمک به هم نوع و احترام به بدن بیمار است. اگرچه درآمد جراح عمومی، ممکن است زندگی راحتی را برای شما فراهم کند، اما برای موفقیت باید انگیزه اصلی شما عشق و احترام به بدن و زندگی انسان ها باشد. بدون این ویژگی بهترین جراحان نیز نمی توانند در کار خود موفق شوند. آگاهی کامل از آناتومی بدن انسان پایه و اساس رشته جراحی است.

جراحان باید تمام راه های جایگزین را در نظر بگیرند و عمل جراحی را گزینه آخر خود قرار دهند زیرا این عمل ها می توانند بسیار خطرناک باشند و عوارض جدی و جبران ناپذیری را به همراه داشته باشند.

در رشته جراحی باید از ذهنی قوی برخوردار باشید زیرا از قدیم گفته اند یک جراح موفق همیشه دوبار عمل را انجام می دهد، یکبار قبل از جراحی واقعی به صورت ذهنی تمام فرآیند را بازسازی می کند و موارد مورد نیاز برای عمل را در نظر می گیرد در ادامه باید توجه داشت که بینایی جراحان از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا آن ها باید بتوانند ناحیه ای را که در آن کار می کنند را به وضوح ببینند.

یکی از موارد مهم، ملاحظات بیماران است که باید برای جراحان اهمیت داشته باشد، عقاید و ترس هایشان باید از جانب پزشکان در نظر گرفته شود و آمادگی قبلی که به بیماران می دهند بسیار مهم است. بسیاری از این توانایی ها با تمرین به دست می آید اما بخش اعظمی از آن ها ذاتی است و داوطلبان باید در خود این توانایی را ببینند و سپس رشته جراحی را انتخاب کنند.


انتظارات نهایی از یک جراح موفق چیست؟

در تمام رشته های پزشکی مخصوصا رشته جراحی ارائه اطلاعات درست و دقیق در مورد جای زخم و سایر شرایطی که ممکن است پس از جراحی وجود داشته باشد، ضروری است که در نتیجه، بیمار تا آنجا که ممکن است برای عمل و نتیجه آن آماده شود. این مطالب شامل اطلاعات مربوط به روش های جایگزین پیشنهادی و هر مطلب مهم دیگری است. بیمار همچنین باید در مورد هر گونه درد یا ناراحتی احتمالی که ممکن است در حین یا بعد از عمل تجربه کند، و دستورالعمل های قبل و بعد از جراحی اطلاع داشته باشد. به عنوان مثال، آیا فرد می تواند به فعالیت های سابق خود (مطالعات / کار / ورزش / سرگرمی ها) ادامه دهد؟ در غیر این صورت، شرایط موقتی خواهد بود یا دائمی؟ آیا بیمار به گواهی پزشکی احتیاج دارد؟ چه مشکلی می تواند در حین عمل و بعد از آن اتفاق بیفتد؟ میزان موفقیت عمل جراحی چقدر است و اثر عمل برای چه مدت باقی می ماند؟


رشته های جراحی مختلف و درآمد آن ها

رشته های پزشکی مختلفی در زمینه جراحی به رسمیت شناخته می شوند، بررسی گزینه های موجود و درآمد آن ها می تواند برای شما مفید باشد. در همه جای دنیا درآمد جراح عمومی بسیار قابل توجه است اما بعضی از شاخه های این شغل، درآمد بیشتری نیز دارند از جمله جراحی قفسه سینه، در این شاخه درآمد متخصص قلب و عروق جزو موارد قابل توجه محسوب می شود و هرچه تجربه پزشک بیشتر باشد، درآمد آن‌ نیز بیشتر خواهد بود.

در جراحی عمومی فوق تخصص هایی وجود دارد که شامل موارد زیر است:

پس از تحصیل در رشته جراحی، جراحان تخصصی انتخاب می کنند، برای مثال جراحی روده بزرگ و تمرکز بر روی تشخیص و درمان اختلالاتی مانند بیماری التهابی روده و سرطان روده بزرگ، جراحی گوش، حلق و بینی، جراحی مغز و اعصاب که شامل اختلالات مغز و نخاع است، جراحی چشم که شامل بیماری ها و اختلالات چشم، بینایی و اجزای حفره چشم می شود، جراحی ارتوپدی، شامل هر چیزی که با سیستم اسکلتی عضلانی از جمله استخوان ها، عضلات و مفاصل ارتباط داشته باشد، است. جراحی کودکان، شامل اختلالات افرادی با سن کم، از جمله نوجوانان است. جراحی زیبایی و فک و صورت، که شامل اقدامات زیبایی و ترمیم اعضای بدن پس از، از دست دادن بافت هاست، امروزه با محبوب شدن جراحی های زیبایی، درآمد جراحان زیبایی نیز بسیار بالا رفته است و هرچه نتیجه به دست آمده توسط پزشک به خواست بیمار نزدیک باشد، حقوق جراح زیبایی بیشتر می شود به همین دلیل می توان این شاخه را نیز جزو موارد قابل توجه به حساب آورد. جراحی قفسه سینه، شامل هر عضوی در ناحیه قفسه سینه است، اما در درجه اول قلب و ریه ها مورد نظر است، همانطور که گفتیم در آمد متخصص قلب و عروق جزو موارد قابل توجه است. اما درکل همه تخصص های رشته جراحی درآمد قابل قبولی دارند.